Här hittar du information om hur vi hanterar dina personuppgifter.
För att vi ska kunna behandla dina personuppgifter på ett korrekt sätt krävs det att vi har en laglig grund för hanteringen. Vissa uppgifter använder vi efter att vi har gjort en överenskommelse (samtycke och avtal). I andra sammanhang finns det krav på oss i lagstiftningen hur vi ska gå tillväga (rättslig förpliktelse och, allmänt intresse/myndighetsutövning) och ibland måste vi överväga vilket intresse som väger tyngst – vårt behov att samla in personuppgifter eller skyddet av din integritet (skydd för intressen av grundläggande betydelse och intresseavvägning).
Ett samtycke till behandling av dina personuppgifter bygger på ett dokumenterat godkännande från dig, där eventuellt olika frågor är klart separerade från varandra. Observera att du närsomhelst kan återkalla ett samtycke. Samtycke är inte en lämplig form som grund för myndigheters hantering av personuppgifter och vi använder därför denna lagliga grund sparsamt i de kommunala verksamheterna.
Olika former av avtal är en rättslig grund för behandling av personuppgifter. Då denna grund inte anses lämplig i myndighetsutövning hanterar vi, i dessa fall, inte denna lagliga grund i vår hantering av personuppgifter
I vissa fall är vi tvingade att samla in personuppgifter på grund av gällande lagstiftning. Exempel på detta är bygglovsprocessen, biståndsbedömning och ekonomisk redovisning.
Används om behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är grundläggande för den registrerade eller annan fysisk person.
Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänintresse eller som ett led i vår myndighetsutövning.
Får inte användas som laglig grund av kommunala myndigheter.
Du har rätt att få reda på i vilka register som vi behandlar dina personuppgifter och du har rätt att få ett utdrag av den information som vi behandlar om dig.
Om det finns felaktigheter i vår hantering av dina personuppgifter så kan du begära att felen rättas.
Rätten till radering (rätten att bli glömd) är inte en självklarhet i många av våra personuppgiftsbehandlingar. Kommunens verksamheter bygger i mångt och mycket på myndighetsutövning och vi har krav att hantera vår information utifrån skilda lagstiftningar som exempelvis Arkivlagen, Bokföringslagen och Socialtjänstlagen. Vår lagring (arkivering) av information styrs via vår dokumenthanteringsplan. Därför måste en begäran om radering utredas innan vi kan lämna ett beslut.
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas under tiden vi under en utredningstid om du:
Om du har lämnat dina personuppgifter till oss i ett strukturerat, allmänt använt, digitalt format har du rätt att begära att vi överför dem till en annan personuppgiftsansvarig om behandlingen sker automatiserat och grundar sig på samtycke.
Om vår behandling av dina personuppgifter bygger på ett allmänt intresse eller den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning har du alltid rätt att göra invändning mot behandlingen – om inte den personuppgiftsansvarig kan peka på tvingande, berättigande skäl som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter.